معاون وزارت بهداشت از شناسایی پشه آلوده آئدس (عامل بیماری تب دنگی) در ۳ استان خبر داد و گفت که ۳ استان مجاور آنها نیز در خطر قرار دارند.

تب دنگی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری که با موضوع «تب دنگی» امروز ۱۲ تیرماه برگزار شد، اظهار کرد: تمام معاونت‌های وزارت بهداشت برای مبارزه با پشه آئدس درگیر هستند. سهم وزارت بهداشت برای مبارزه با پشه آئدس حدود ۲۰ درصد است و تمام ارگان‌ها و سازمان‌هایی نظیر گمرک، نیروهای مسلح و... در این زمینه فعال هستد. تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها باید وزارت بهداشت را یاری کنند.

ایران نخستین کشوری بود که توانست پشه آئدس را کشف کند

وی در این نشست خبری با بیان اینکه موضوع تب دنگی بسیار مهم است و باید بسیار به این موضوع توجه شود، گفت: نظام مراقبت پشه آئدس سال ۹۵ در کشور تشکیل شد در حالی که این پشه در ایران وجود نداشت. نظام مراقبت در سال ۹۸ توانست تخم پشه آئدس را در بندر لنگه کشف کند. نظام مراقبت در زمانی که تشکیل شد، دستورالعمل‌های درمانی مربوط به تب دنگی را مطرح کرد و این موضوع در کانون توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.

به گفته وی، ایران نخستین کشوری بود که توانست پشه آئدس را کشف کند در حالی که بیماری تب دنگی در ایران وجود نداشت.

فرشیدی ادامه داد: تمام کارشناسان در حال رصد و پایش برای کشف پشه آئدس هستند.

سابقه تب دنگی در ایران

وی ادامه داد: سال ۹۸ پشه آلوده در شهرستان لنگه استان هرمزگان پیدا و موضوع با حساسیت توسط وزارت بهداشت پیگیری شد که با اقدام‌های گسترده و راهبرد فعال این وزارتخانه برای پیدا کردن بیماران از سال ۹۸ تا ۲۶ اردیبهشت امسال با وجود تست‌های مختلف، هیچ بیماری فعالی که از داخل کشور مبتلا به بیماری شده باشد، در کشور وجود نداشت.

فرشیدی گفت: ۲۶ اردیبهشت امسال متاسفانه تعدادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از امارات وارد کشور شدند و طی چند هفته تعدادی بیمار مبتلا به تب دنگی در تعدادی از استان‌های جنوبی شناسایی شد. این پشه گزش و خون‌خواری را انجام می‌دهد و پیش از اینکه خون‌خواری را انجام دهد یک ماده تولید می‌کند که آن ماده آلوده است.

پنهانکاری امارات درباره شیوع تب دنگی

وی با اشاره به مقررات سازمان جهانی بهداشت گفت: یک بیماری که می‌تواند تبدیل به پاندمی شود باید گزارش شود اما امارات درباره شیوع این بیماری گزارشی ارائه نداده بود. از ۲۶ اردیبهشت تا به امروز، ۱۳۸ نفر به تب دنگی مبتلا شده‌اند که از این تعداد فقط ۷ نفر در داخل مبتلا و مابقی وارداتی هستند. از پاکستان ۴ مورد و بنین و عمان هرکدام یک مورد و امارات نیز ۱۲۵ مورد ابتلا به کشور وارد شده‌اند. تا اوایل خرداد ماه، هیچ مورد انتقال داخلی نداشته‌ایم. در این بازه زمانی نیز یک نفر به دلیل ابتلا به تب دنگی فوت کرده است.

فرشیدی گفت: تعداد ۷ مورد ابتلای داخلی بیانگر این است که بیماری را به خوبی کنترل کرده‌ایم. پشه آئدس در بندر خمیر و شهرستان سیریک در استان بوشهر شناسایی شد اما در حال حاضر پشه در این شهرها وجود ندارد. وضعیت تب دنگی در کشور امارات مساعد نیست به نحوی که بیمارستان ایرانیان در این کشور هیچ تخت خالی ندارد.

پشه آئدس قابلیت تخم‌گذاری در یک قاشق آب را هم دارد

وی با اشاره به ضرورت به‌سازی محیط جهت مقابله با پشه آئدس گفت: باید از جمع شدن آب در محل زندگی خودداری کرد؛ چرا که این پشه قابلیت تخم‌گذاری در یک قاشق آب را هم دارد؛ در حالی که آب خروجی از کولرها در مناطق جنوبی زیاد است. میزان بارش باران نیز در افزایش این پشه بسیار اثرگذار است و میزان ماندگاری آن زیاد است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این پشه به گزش انسان علاقه دارد و تا زمانی که خونخواری نکند از کار خود دست نمی‌کشد.

شناسایی پشه آلوده آئدس در ۳ استان / ۳ استان مجاور در خطر

فرشیدی گفت: پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار شناسایی شدند که بنابراین در استان‌های همجوار مانند فارس، خوزستان و کرمان نیز احتمال وجود پشه آلوده وجود دارد؛ خوشبختانه اگرچه بیماران آلوده‌ای شناسایی شده‌اند اما تا کنون پشه آلوده در این سه استان وجود نداشته است.

وی ادامه داد: پشه «آئدس ایجیبتی» در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان‌و بلوچستان کشف شده است. عمده موارد استان سیستان و بلوچستان مربوط به شهر چابهار است. همچنین پشه «آئدس آروپکتوس» در استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان کشف شده است. منشاء ورود و بیماری‌هایی که توسط این دو پشه ایجاد می‌شود نسبت به یکدیگر متفاوت است. این بیماری در کشورهای فرانسه و ایتالیا نیز طی سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

واکسن تب دنگی تاییده سازمان بهداشت جهانی گرفت

معاون بهداشت وزارت بهداشت با به اینکه واکسن بیماری تب دنگی در حال سپری کردن مراحل کارآزمایی بالینی است، اظهار کرد: واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. البته ایران به واکسن تب دنگی نیاز ندارد؛ واکسن برای کشورهایی است که شرایط نامساعدی دارند.

میزان مرگ و میر تب دنگی

فرشیدی درباره میزان مرگ و میر تب دنگی گفت: میزان مرگ و میر تین بیماری مانند کرونا نیست و میزان مرگ و میر ناشی از تب دنگی حدود یک تا ۲ درصد است.

روش‌های کنترل پشه آئدس

وی با بیان اینکه باران در گسترش پشه آئدس اثرگذار است، گفت: به‌سازی محیط از گسترش پشه آئدس جلوگیری می‌کند. همچنین گرمای فصل تابستان برای کنترل پشه آئدس بسیار اثرگذار است.

فرشیدی با بیان اینکه از روش‌های مختلف برای کنترل پشه آئدس استفاده می‌کنیم، گفت: علاوه بر مه‌پاشی و سم‌پاشی از روش‌های نوین مانند عقیم‌سازی حشرات استفاده می‌شود. وزارت بهداشت با سازمان انرژی اتمی مذاکراتی و توافقاتی حاصل کرده و عقیم‌سازی حشرات از ماه آتی آغاز می‌شود. همچنین کنترل پشه آئدس با استفاده از باکتری یک روش برای کنترل پشه است.

امارات دستگاه شناسایی تب دنگی را در اختیار ما قرار نمی‌دهد

وی با بیان اینکه خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی پشه آئدس و تب دنگی نقش موثری دارند، گفت: وزارت بهداشت به دنبال ترساندن مردم نیست و در جهت پیشگیری از این بیماری گام برمی‌دارد. اگرچه کشور امارات از منظر تکنولوژی نسبت به ما عقب‌تر نیست اما ا با اقدامات متعدد توانسته‌ایم این بیماری را کنترل کنیم. امارات دارای یک دستگاه برای شناسایی بیماری تب دنگی است؛ اما این دستگاه را در اختیار ما قرار نمی‌دهد. پس از اینکه بیماری تب دنگی در بندر لنگه شناسایی شد ۲۰ درصد از ظرفیت بیمارستان این شهر به این بیماری اختصاص یافت.

کد خبر 864020
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضاهاشمزهی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
    0 0
    کوبا و مالزی رافراموش نکنید .